От днес започва коледния пост. Църквата го нарича още и Филипов, защото започва на 15 ноември, след деня на свети ап. Филип (14 ноември). Той трае четиридесет дни. Нарича се Малка четиридесетница за разлика от Голямата (Великденския пост). Преди Коледа вярващите постят, за да се подготвят да посрещнат божия син Исус Христос.
Постът се спазва от всички православни християни. Първата седмица на Коледния пост и от 20 до 24 декември включително постът се състои в ядене само на растителна храна с олио. Безгръбначни животни като охлюви, миди, октоподи се считат за постни храни. Риба и червено вино са разрешени на Никулден (6 декември).
Човек, който се готви за изповед и причастие, е необходимо предварително да уточни с изповедника начина на постене. Постът е въздържание с религиозно-нравствена цел от блажна храна при умерена употреба на растителна храна. От апостолско време църквата е наредила светото тайнство изповед и причестяването да се предшестват и съпътстват от тъй нареченото говеене. Това ще рече по-усилена подготовка чрез пост и молитва.
Най-благоприятно време за тази подготовка представлява именно Великият пост преди Коледа. Той, както и другите пости, започва с така наречените Заговезни - т. е. ядат се вечерта блажни храни, а от сутринта на другия ден започват постите. При нормални условия говеенето трае една седмица, като първите три дни се прекарват в пълен пост, т. е. тримиране. Тримирането е доброволен пост, извършван от онези, които желаят и могат да го издържат.
В основата на поста е борбата с греха чрез въздържане от храна. Именно въздържанието, а не изнемогата на тялото, затова всеки трябва да съизмери своите сили, своята подготовка и готовност да пости с правилата за спазване на постите.
При постите съществуват шест степени на строгост: всичко, освен месо (Месни заговезни); вкусване на риба; гореща храна с растително масло; гореща храна без мазнина; студена храна без мазнина и без топли напитки (т. нар. сухоежбина); пълно въздържане от храна, което за Коледния пост обхваща последните три дни преди Рождество Христово.
Постът не е цел, а средство за смирение на плътта и очистване от грехове. Без молитва и покаяние постът се превръща само в една диета. Или както пише Анастасий Велики "Каква полза имаме от това да бледнеем от пост, когато побледняваме от завист? Що за добродетел е да не пием вино, а да се опиваме от омраза? Или да не ядем риба и месо, а да изяждаме братята си с клевети?"